Nitro Revo má plně stavitelnou geometrii závěsů kol včetně nastavení vertikálního pohybu ramen. Níže uvedený text byl převzat z článku Revo Performance Set Guide. Nastavení podvozku lze provést úpravou těchto částí:
Nitro Revo disponuje unikátním systémem odpružení kol. Tlumiče s pružinami jsou umístěny v ose trupu, síla na tlumiče je přenášena pomocí tyče a vahadla. K dispozici jsou tři typy vahadel P1, P2, P3 a LT, které se odlišují způsobem přenášení síly od tyče na pístnici tlumiče. Pístnice tlumičů jsou vyrobeny z oceli, která je pro zvýšení tvrdosti povrchu povlakovaná nitridem titanu (TiN). Tlumiče jsou hliníkové, vnitřek tlumičů je pro snížení tření vyroben z teflonu. Dva X-kroužky omezují únik silikonového oleje z tlumiče na minimum. Matice na tlumičích umožňují plynule nastavit předpětí pružin.
Pro správnou funkci tlumiče je nezbytné, aby byl vnitřek tlumiče zcela zaplněn silikonovým olejem. Při plnění tlumiče silikonovým olejem je dobré s pístem pohybovat, aby se ven dostaly všechny vzduchové bubliny. Pružná membrána v horní hlavě tlumiče kompenzuje změnu objemu vnitřní části tlumiče při zasunutí pístnice. Po zašroubování horního víka tlumiče vyteklý silikonový oleje setřete z tlumiče. Nyní je tlumič správně naplněn silikonovým olejem.
Objednací číslo | Popis |
---|---|
TRA1666 | Traxxas - silikonový olej do tlumičů 30WT |
K dispozici jsou tři druhy pístu, které se odlišuji velikostí otvorů. Čím je otvor menší, tím obtížněji silikonový olej otvorem proudí a tlumič má vyšší tlumení. Písty jsou označeny čísly #1 (velké otvory), #2 (střední otvory) a #3 (malé otvory). Písty #3 jsou určeny pro vahadla typu LT (Long Travel) a pro tužší pružiny.
Objednací číslo | Popis |
---|---|
TRA5461 | Písty tlumičů GTR |
Použitý typ vahadel ovlivňuje sílu, kterou kolo působí na tlumič. V níže uvedené tabulce jsou doporučené viskozity silikonových olejů k jednotlivým typům vahadel. Viskozita silikonového oleje 50WT je použitelná pro všechny povrchy.
Vahadlo | Doporučená viskozita silikonového oleje |
---|---|
LT (TRA5356) | 60WT |
Progresivní-1 (TRA5357) | 60WT |
Progresivní-2 (TRA5358) | 50WT |
Progresivní-3 (TRA5359) | 40WT |
Viskozita silikonového oleje klesá s teplotou - čím vyšší je teplota oleje, tím má nižší viskozitu. Při vyšší okolních teplotách doporučujeme používat olej s viskozitou o 5 až 10WT vyšší.
Výběr správné tuhosti pružiny nejvíce ovlivňuje nastavení podvozku. Traxxas nabízí 11 tuhostí pružin, tuhost je vyznačena barevnou tečkou. Auto je ve výchozím stavu vybaveno na předních tlumičích bíle označenými pružinami a na zadních tlumičích zeleně označenými pružinami. Při změně pružiny je vhodné i změnit viskozitu silikonového oleje v tlumičích. Čím je pružina tužší, tím je potřeba vyšší tlumení tlumiče.
Kód | Označení | Tuhost | Poznámka |
---|---|---|---|
TRA5435 | Žlutá | 2.6 N/mm | |
TRA5436 | Bílá | 2.6 N/mm | Výchozí pro přední tlumiče |
TRA5437 | Oranžová | 3.2 N/mm | |
TRA5438 | Zelená | 3.5 N/mm | Výchozí pro zadní tlumiče |
TRA5439 | Zlatá | 3.8 N/mm | |
TRA5440 | Okrová | .4.1 N/mm | |
TRA5441 | Černá | 4.4 N/mm | |
TRA5442 | Stříbrná | 4.9 N/mm | Výchozí pro přední tlumič s vahadlem LT |
TRA5443 | Růžová | 5.4 N/mm | |
TRA5444 | Modrá | 5.9 N/mm | Výchozí pro zadní tlumič s vahadlem LT |
TRA5445 | Fialová | 6.4 N/mm |
Auto lépe zvládá terén s tužšími pružinami o jeden stupeň, tj. při použití vahadel P1 až P3 na přední tlumič pružiny 3.2 N/mm, na zadní tlumiče pružiny 3.8 N/mm. Na přední tlumiče se obvykle používají měkčí pružiny. Pokud snížíte hmotnost auta, např. náhradou ocelových táhel za hliníkové, můžete použít měkčí pružiny.
Vahadlo ovlivňuje způsob přenášení síly z tyče na tlumič. K dispozici jsou tři typy standardních vahadel a jedno vahadlo pro vysoký zdvih kol.
Nastavení táhel umožňuje měnit světlou výšku podvozku a styčnou plochu pneu s dráhou při zachování chodu tlumiče a přepětí pružiny. Změna světlosti mezi krajními otvory dosahuje zhruba 10 mm. Umístění táhel ve vnějších otvorech sníží světlou výšku, odklon kol se nastaví mírně do A, maximální styčné plochy je dosaženo rychlými průjezdy zatáček po zpevněném povrchu bez nerovností. Umístění ve středním otvoru zvětší světlou výšku a je určeno pro jízdu v mírnějším terénu s menšími nerovnostmi. Montáž táhel do vnitřních otvorů zajistí maximální světlou výšku, maximální styčnou plochu mezi pneu a dráhou potřebnou pro jízdu v extrémním terénu s velkými nerovnostmi a skoky.
Pokud chcete dosáhnout jízdních vlastností nastavením pomocí umístění táhel např. do vnějších pozic, ale přesto zachovat vyšší světlou výšku podvozku, musíte použít distanční podložky pod pružiny. Je nutné si uvědomit, že přidáním podložek se zvětší přepětí pružiny a k jejímu stlačení je potřeba větší síly. Z tohoto důvodu se doporučuje používat pouze menší počet podložek.
Geometrie ovlivňuje chování zejména při vyšších rychlostech. Pro menší agresivitu a zmírnění odezvy řízení nastavte rozbíhavost přední nápravy od 0 do 1°. Na pomalejší a technické tratě rozbíhavost přední nápravy v rozmezí 2 až 3°.
Zadní nápravu nastavte sbíhavě. Na většinu povrchů je vhodná sbíhavost 2.5°, pro zpevněné dráhy, kde je zajištěna velká trakce ji nastavte menší (0.5°), naopak na kluzké tratě sbíhavost až přes 3°.
Pro dokonalejší pocity z řízení jsou kulové čepy nově umístěny mimo zavěšení. Je tedy dosaženo maximálního propružení nejen při jízdě rovně, ale i při vytočení kol. Zároveň je zajištěna lepší stabilita při projíždění zatáček.
Při změně odklonu kol je vhodné upevnit kulové čepy podle tabulky
Článek byl vytvořen 14.8.2014. Poslední úprava proběhla 14.8.2014.
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.