Novinkou na trhu v oblasti RC akrobatických vrtulníků je jednorotorový Blade 330X. Je to klasický RC vrtulník velikosti 450 na lítání uvnitř i venku (v názvu je číslo 330 což značí délku listů hlavního rotoru v milimetrech). Dostupné verze jsou jak RTF mód 1 a mód 2 s vysílačem Spektrum DXe, tak verze BNF pro majitele vysílačů Spektrum. Hlavní rotor je poháněn střídavým motorem 440H 4200 ot/min/V. V kombinaci s 45 Ampérovým regulátorem poskytuje dostatečný výkon i pro pokročilou akrobacii.
Zpracování RC vrtulníku Blade 330X je hned na první pohled vidět, jako velmi zdařilé. Vše je podřízeno maximální jednoduchosti a účelnosti. Blade 330X je konstruován pro piloty, kteří chtějí trénovat akrobacii. Co je nové, je především řídící elektronika. Kostra je z tuhého a pevného plastu, ocasní trubka z hliníku a náhon ocasního rotoru řemínkem. Hlavní ozubené kolo má šikmý převod a díky tomu je znatelně tiší a lépe se nastaví zubová vůle mezi pastorkem a hlavním kolem. Autorotační kolo je ponecháno s klasickým rovným zubem.
Pohonný LiPo akumulátoru je uchycen na čelní desce v přední části skeletu pomocí suchého zipu a zafixován stahovací páskou proti případnému uvolnění. Ve verzi RTF je akumulátor obsahem balení. Jedná se o 3-článkový LiPo akumulátor 11.1 V 2200 mAh s kvalitními kabely a konektory EC3. Letový čas se pohybuje podle zvoleného letového režimu a otáček hlavního rotoru. V začátečnickém režimu je letový čas kolem 6 minut. V režimu plného výkonu při extrémní akrobacii je letový čas o něco kratší. Za to si ovšem užijete s Blade 330X agresivní lítání a všemožné akrobatické triky.
Ovládání je jako u všech plnokrevných RC akrobatických vrtulníku pomocí 120 stupňové desky cykliky. Přesné ovládání zajišťují 3 digitální serva Spektrum, která jsou umístěna co nejblíže k desce cykliky. Použité rotorové listy jsou uhlíkové. Dle mého názoru jsou ideální pro tuhle velikost vrtulníku.
Blade 330X je opět vybaven kvalitními komponenty jako digitální serva SPEKTRUM H3050 s kovovými převody. Kovové převody jsou mnohem odolnější a spolehlivější než plastové. Při haváriích obvykle nedojde k jejich poškození, ale k přelomení páky serva. Proto se doporučuje dávat na serva cykliky plastové páky serv. Zadní vyrovnávací rotor obsluhuje rychlé digitální servo SPEKTRUM H3060. Stabilizace je realizována pomocí osvědčené AR636A, která je výrobcem vyladěna k plné dokonalosti.
Vyrovnávací rotor, nebo-li zadní vrtulka je poháněna pomocí řemínku. Tenhle systém přenosu síly je použit i ve větších dálkově řízených vrtulnících jako 600, 700, 770. Výhodou řemínku je jeho flexibilita a při menšímu dotknutí se vrtulkou země nedojde ke zničení převodů. Řemínek ovšem vyžaduje preventivní kontrolu správného napnutí
Pro zlepšení orientace vrtulníku je Blade 330X vybaven laminátovou kabinkou. Barevný design se opravdu vydařil. Zlepšuje orientaci i za horšího počasí. Kabinka je klasicky přichycena pomocí držáku průchozích přes kabinku s gumovými průchodkami.
Pokud se rozhodnete zakoupit verzi RTF s vysílačem DXe, stačí jen nabít baterii a můžete jít lítat. Na obrázku níže je uveden popis vysílače ve vztahu k RC modelu vrtulníku Blade 330 X. Podrobný návod k vysílači DXe je přiložen v návodu k použití.
písmena | A | B | C | D | E | F |
---|---|---|---|---|---|---|
Mód 1 | Křidélka (doleva/doprava)Plyn (nahoru/dolů | Trim plynu | Trim křidélek | Trim směrovky | Trim výškovky | Směrovka (doleva/doprava)Výškovka (nahoru/dolů) |
Mód 2 | Křidélka (doleva/doprava) Výškovka (nahoru/dolů) | Trim výškovky | Trim křídélek | Trim směrovky | Tim plynu | Směrovka (doleva/doprava) Plynu (nahoru/dolů) |
Poznámka: Ve vysílači DXe, který je součástí vrtulníku ve verzi RTF, jsou z výroby nastaveny veškeré potřebné funkce. Není třeba tedy nic měnit.
Co se týká nastavení pro verzi BNF, v manuálu máte doporučená nastavení pro danou vysílačku, která bude ovládat Blade 330X. Samozřejmě že nastavení si lze přizpůsobit vlastním požadavkům.
Zde je doporučené nastavení vysílačů Spektrum G2 a vyšší třídy. Zde je Blade 330X velmi stabilní, ale pro některé hodnoty bych pozměnil. Jedná se o detailnější doladění pro přesnější řízení v akrobacii. Zde jsem zvolil ze staré osvědčené metody mít náběh listů ve všech režimech jednotný a to -+11 stupňů a střed +0,5 až 1 stupeň. Při přepnutí letového režimu se mění jen otáčky, ale nemění se střed.
Křivka plynu | A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|---|
Letové režimy | bod 1 | bod 2 | bod 3 | bod 4 | bod 5 |
N | 0 | 25 | 43 | 57 | 65 |
1 | 60 | 60 | 60 | 60 | 60 |
2 | 68(70) | 68(70) | 68(70) | 68(70) | 68(70) |
Křivka kolektivu | A | B | C | D | E |
---|---|---|---|---|---|
Letové režimy | bod 1 | bod 2 | bod 3 | bod 4 | bod 5 |
N | 12 | 32 | 50 | 70 | 90 |
1 | 12 | 32 | 50 | 70 | 90 |
2 | 12 | 32 | 50 | 70 | 90 |
Závěrem bych jen dodal, že Blade 330X může provozovat pokročilý začátečník. Pro pokročilejší piloty jsou k dodání i tuningové díly.
Recenze-made by Radek Obadal
Článek byl vytvořen 14.2.2018. Poslední úprava proběhla 14.2.2018.
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.