RC modelu auta Arrma Typhon TLR Tuned 1:8 - možnosti nastavení
Home page » Blog » RC modelu auta Arrma Typhon TLR Tuned 1:8 - možnosti nastavení
RC modelu auta Arrma Typhon TLR Tuned 1:8 je opravdovým závodním speciálem a umožňuje nastavení kompletní geometrie podvozku. V článku jsou popsány jednotlivé možnosti nastavení, včetně efektu pro jízdní vlastnosti modelu.
Nastavení modelu
V následujících části se používají tyto anglické termíny:
Entry-corner: Počáteční úsek zatáčky.
Mid-corner: Střední úsek zatáčky.
Exit-corner: Výjezd ze zatáčky.
On-power: Model je poháněm, akceleruje (je přidán plyn).
Off-power: Model je ve výběhu nebo brzdí.
Obsah článku
1 Kola a pneumatiky
Pneumatiky jsou jedna z nejzásadnějších komponent, které ovlivňují výkon modelu.
Pro hladké povrchy (asfalt, beton) zvolte hladký vzorek. Hladký vzorek má menší valivý odpor, model dosáhne vyšší rychlosti a bude jezdit déle. Do terénu zvolte pneumatiky s hlubokým vzorkem. Tyto pneumatiky nabízí vyšší adhezi. Při jízdě na betonu nebo asfaltu dojde k rychlému sjetí vzorku.
Při jízdě ve vlhkém nebo prašném prostředí vyvrtejte 4 otvory v běhounu pneumatiky a přelepte 2 otvory v discích. Vyvrtanými otvory se díky odstředivé síle bude voda dostávat ven.
2 Nastavení tlumičů a pružin
Nastavení tlumení
Výsledné tlumení tlumiče je dáno viskozitou oleje, počtem otvorů v pístu tlumiče, průměrem otvorů v pístu tlumiče a teplotou oleje (s vyšší teplotou klesá viskozita oleje). Nejčastěji se tlumení nastavuje viskozitou oleje. Odlišení tlumení při stlačení či roztažení tlumiče lze dosáhnou konicitou pístu.
Pokud se model po dopadu ze skoku příliš propadá, použijte vyšší viskozitu oleje.
Pokud modelu skáče při jízdě po malých nerovnostech, použijte vyšší tlumení.
Pokud je model náchylný k rozkmitání při jízdě po rovném terénu při vysoké rychlosti, použijte vyšší viskozitu oleje.
Nižší viskozita u přední nápravy znamená lepší průjezd při zatáčení.
Nižší viskozita u zadní nápravy znamená lepší stabilitu zadní nápravy.
Tužší pružiny: omezují propad podvozku, omezují naklápění v zatáčce a lépe udržují kola při terénu. Celkově ale zhoršují trakci modelu.
Měkčí pružiny: zvyšují trakci, ale zvyšují klonění šasi při akceleraci / brzdění.
Volba upevnění tlumičů
Tlumič lze do věže tlumičů upěvněnit celkem v 5 pozicích.
Vnitřní pozice: zvyšují reakci, snižují boční trakci.
Vnější pozice: zvyšují počátení klopení.
Přední náprava: Vnitřní pozice ulehčuje zatáčení modelu, zpomaluje odezvu zatáčení. Vnější pozice zvyšuje výšku skoků a zlepšuje vedení při dopadu.
Zadní náprava: Vnitřní poloha zvyšuje trakci mid-corner, vnější poloha zvyšuju trakci entry-corner.
3 Nastavení světlé výšky
Světlá výška je vzdálenost mezi spodní stranou desky šasi od povrchu. Světlá výška se měří tak, že se model postí z výšky cca 30 cm na rovnou podložku. Poté se změří vzdálenost mezi podložkou a spodním stranou šasi.
Světlou výšku lze upravit předpětím pružin tlumiče. Předpětí pružiny lze upravit pomocí vložek pod pružinami (větší předpětí = větší světlá výška).
Přední náprava: vyšší světlá výška zhoršuje zatáčení, zvyšuje trakci zadních kol. Naopak nižší světlá výška zlepšuje zatáčení, snižuje trakci zadních kol.
Zadní náprava: vyšší světlá výška snižuje trakci zadních kol, zlepšuje zatáčení. Naopak nižší světlá výška zvyšuje trakci, zhoršuje zatáčení.
Obecně: Pro jízdu v nerovném terénu volte měkčí pružiny a nastavením vyššího předpětí pružin a vyšší světlé výšky podvozku. Pro jízdu na rovných površích a silnicích vyberte tužší pružiny s nastavením menšího předpětí pružin pro dosažení nízké světlé výšky podvozku.
4 Nastavení poklesu ramen
Pokles ramen je určen způsobem upevnění tlumiče k věži tlumičů. Čím více je tlumič blíže okraji věže, tím je pokles ramene nižší. Dále lze pokles omezit pomocí šroubového dorazu, který je umístěn v ramenu a přiléhá k desce šasi.
Vysoký pokles přední nápravy: zhoršuje zatáčení on-power, zvyšuje trakci zadních kol. Zlepšuje akceleraci při skocích.
Vysoký pokles zadní nápravy: zlepšuje zatáčení off-power. Zhoršuje stabilitu při brzdění. Zlepšuje akceleraci při skocích.
Nízký pokles přední nápravy: zlepšuje zatáčení on-power, zvyšuje trakci předních kol. Zhoršuje se stabilita při vysokých rychlostech.
Nízký pokles zadní nápravy: zlepšuje stabilitu při brzdění, zhoršuje boční vyvážení modelu (rozdílné trakce pravé a levé strany). Zhoršuje se stabilita při vysokých rychlostech.
5 Nastavení odklonu kol
Odklon kol je úhel mezi podložkou a kolem při pohledu zepředu či zezadu auta. Negativní odklon znamená, že horní část kola směřuje dovnitř k nápravě. Positivní odklon znamená, že horní část kola směřuje ven od nápravy. Odklon se nastavuje pomocí stavitelných spojovaček.
Větší negativní odklon:
Přední náprava: zlepšuje zatáčení, zkracují odezvu v zatáčení.
Zadní náprava: zhoršuje se zadní trakce corner entry, zlepšuje zatáčení on-power, vyšší stabilita při dopadu po skoku.
6 Sbíhavost předních kol
Sbíhavost předních kol můžete nastavit změnou délky (šroubováním) táhla řízení. U zadních kol lze sbíhavost nastavit pomocí čepů ramen.
Sbíhavost (přední kola směřují dovnitř, úhel -2°) snižuje reakci modelu enter mid-corner, zlepšuje zatáčení on-power, ale zlepšuje výjezd z mírných zatáček. Sbíhavost zlepší trakci na dlouhých rovinkách při vysoké rychlosti, kde rozbíhavost naopak dělá model nestabilní.
Rozbíhavost (přední kola jsou odkloněna ven +2°) zvyšuje reakci modelu corner-entry, zvyšuje stabilitu při rovní jízdě, zhoršuje zatáčení on-power, plynulý výjezd ze zatáčky.
7 Diferenciály
Doporučená hmotnost silikonového oleje v diferenciálu je 2.0 g, to odpovídá zaplněnosti diferenciálu z cca 75%. Ve výchozím stavu jsou přední a zadní diferenciály naplněny silikonovým olejem o viskozitě 7000 cSt, centrální diferenciál je naplněn olejem o viskozitě 10,000 cSt.
Přední diferenciál
Nižší viskozita: zlepšuje zatáčení entry corner, Pokud je viskozita příliš nízká, zatáčení je nekonzistentní.
Vyšší viskozita: zlepšuje stabilitu off-power, zlepšuje zatáčení on-power, zvláště exit-corner.
Zadní diferenciál
Nižší viskozita: zlepšuje trakci v zatáčkách, zlepšuje zatáčení entry-corner a mid-corner.
Vyšší viskozita: zhoršuje zatáčení mid-corner, zlepšuje dopřednou trakci exit-corner.
Centrální diferenciál
Olej s nižší viskozitou: Vhodné na tvrdé povrchy s vysokou adhezí.
Olej s vyšší viskozitou: Hustší olej je vhodný pro hladký terén s nízkou adhezí.
8 Pokročilé nastavení geometrie zadních kol
U zadní nápravy lze nastavit sbíhavost, odklon, anti squat a rozvor kol. Odklon se nastavuje pomocí stavitelné spojovačky.
Sbíhavost zadních kol
Sbíhavost se nastavuje pomocí vložek fixující čepy ramen ve spojce ramen.
Menší sbíhavost: zvyšuje rozvor, snížení trakce zadních kol, zvyšuje maximální dosažitelnou rychlost.
Větší sbíhavost: zlepšuje trakci předních kol corner-exit, zlepšuje zatáčení off-power, zvyšuje účinnost brzdění.
Anti-Squat zadní kol.
Anti-Squat se nastavuje stejným způsobem jako sbíhavost – pomocí vložek fixující čepy ramen ve spojkách ramen.
Větší Anti-Squat: zlepšuje zatáčení off-power, snižuje přetáčivost, zvětšuje výšku skoků, zvyšuje trakci zadních kol při akceleraci.
Menší anti-Squat: zhoršuje zatáčení off-power, zvyšuje přetáčivost, zlepšuje akceleraci při malých skocích, zvyšuje trakci off-power.
Rozvor zadních kol
Rozvor lze ovlivnit pomocí podložek, kterými se vymezuje pozice těhlice na čepu.
Kratší rozvor zvyšuje trakci on-power na zadní kola, zlepšuje zatáčení off-power, zvyšuje zatížení zadních kol. Kratší rozvor je obecně vhodnější pro technické tratě nebo pro povrchy s nižší adhezí.
Delší rozvor zlepšuje zatáčení on-power, zhoršuje zatáčení off power, zvyšuje stabilitu, zlepšuje vedení modelu při skocích.
9 Pokročilé nastavení geometrie předních kol
U předních kol lze nastavit sbíhavost, odklon, kick-up, aktivní závlek a závlek. Odklon a sbíhavost se nastavuje pomocí stavitelné spojovačky.
Kick-up předních kol
Kick-up předních kol se nastavuje pomocí vložek ve spojkách ramen. S vycentrovanými vložkami (0/0) je úhel čepu vůči rovině šasi 7°.
Větší hodnota: zvyšuje trakci předních kol při brždění, snižuje trakci předních kol při akceleraci, zlepšuje zatáčení off-power, lépe absorbuje nerovnosti povrchu.
Menší hodnota: snižuje trakci předních kol při brždění, zvyšuje trakci předních kol při akceleraci, zlepšuje zatáčení on-power, hůře absorbuje nerovnosti povrchu.
Záklon rejdové osy
Záklon rejdové osy je úhel, který svírá osa čepů těhlice s podložkou. Nastavením záklonu rejdové osy je možné upravit nedotáčivost nebo přetáčivost modelu.
Větší hodnota: zhoršuje zatáčení v počátku zatáčky, vhodné pro nerovné tratě, sklon k přetáčivosti (větší trakce na přední kola a menší na zadní).
Menší hodnota: zlepšuje zatáčení, vhodné pro rovné tratě, tendence k nedotáčivosti.
Aktivní záklon rejdové osy
Pokud nejsou čepy ramen rovnoběžně, záklon rejdové osy závisí na stlačení ramen. Úhel os čepů se nastavuje pomocí vložek čepů ve spojkách ramen na přední věži tlumičů (úhel je ovlivněn nastavením Kick-up – viz text výše). Vždy by měl být nastaven pozitivní úhel, tj. při pohybu kola nahoru se zvětšuje závlek kola.
Menší hodnota: vede ke konzistentnímu průjezdu zatáčky.
10 Zadní křídlo
Poloha zadního křídla je nastavitelná ve vodorovném i svislém směru. Dále je možné používat různě velké typy křídel.
Svislá pozice ovlivňuje:
Horní pozice: zvyšuje trakci při vyšších rychlostech.
Dolní pozice: zvyšuje stabilitu při nižších rychlostech.
Vodorovná pozice ovlivňuje:
Přední pozice: snižuje otáčivý moment.
Zadní pozice: zvyšuje otáčivý moment.
Velikost křídla ovlivňuje:
Větší křídlo: zvyšuje stabilitu při vysokých rychlostech, při skocích se bude přední část modelu zvedat nahoru.
Menší křídlo: znamená menší trakci při vysokých rychlostech, při skocích se nebude zvedat přední část modelu.
11 Nastavení geometrie Ackermann
Geometrie Ackermann určuje poměr vyosení vnějšího a vnitřního kola při zatáčení (vnitřní kolo se zatočí více než vnější kolo). Poměr se nastavuje spojkou táhla řízení – jakým otvorem jsou upevněna táhla (1=nejméně, 4 = nejvíce).
Méně: zhoršuje zatáčení v počátku, zlepšuje zatáčení mid-corner a exit-corner.
Více: zlepšuje zatáčení v počátku, zhoršuje zatáčení mid-corner a exit-corner.
12 Stavení příčných stabilizátorů
Účelem příčných stabilizátorů je omezit příčné klopení modelu při průjezdu zatáčkou.
Použité stabilizátory ovlivňují klopení šasi a mění tak chování modelu v zatáčce.
Přední náprava
Tenčí stabilizátor: zvýšení trakce off-power, zhoršení zatáčení on-power.
Tlustší stabilizátor: zlepšení stability zatáčení mid-corner, zlepšení zatáčení on-power, zlepšení stability při vysokých rychlostech, obecně vyšší trakce.
Objednací číslo
Průměr
AR330259
2.5 mm
AR330201
2.7 mm*
AR330262
2.9 mm
* Výchozí stabilizátor
Článek byl vytvořen 11.10.2021. Poslední úprava proběhla 11.10.2021.
Více než 80 000 položek skladem
Expedice ihned při objednávce do 14:00
Osobní odběr na prodejně zdarma
Oficiální distributor
Poradenství a servis
Na vašem soukromí nám záleží
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.