V článku naleznete přehled a charakteristiku jednotlivých typů akumulátorů, se kterými se můžete setkat jak v modelářských výrobcích, tak v nejmodernějších profesionálních dronech. Dále zde naleznete vysvětlení jednotlivých parametrů, včetně obecných zásad používaní v RC modelech a jiných zařízeních.
1. Typ | LiPo |
---|---|
2. Celkové napětí | 11.1 V |
3. Počet článků | 3 sériově zapojené články |
4. Kapacita | 5000mAh |
5. Vybíjecí proud | 30C, tedy 30*5000 = 150A |
6. Silový konektor | EC3 |
Nikl-kadmiový akumulátor patří mezi první, který se používaly v nejrůzněší elektronice včetně RC modelů. Z důvodu obsahu jedovatého kadmia byla produkce těchto akumulátorů dávno ukončena. NiCd akumulátory jsou nahrazeny akumulátory NiMH, které neobsahují kadmium.
Akumulátory s paměťovým efektem, mezi které patří i NiCd akumulátory, je nutné před nabíjením úplně vybít. V opačném případě se do akumulátoru nenabije tolik, kolik by mělo - akumulátor ztrácí kapacitu. Jediným způsobem, jak částečně obnovit kapacitu je tzv. cyklování, při kterém opakovaně dochází k úplnému vybití a nabití akumulátoru.
Nové nebo delší dobu nepoužíváné akumulátory se musí naformátovat. Během formátování dojde k obnovení chemických reakcí, včetně obnovení kapacity. Tento proces se provádí pozvolným nabíjením s nízkým nabíjecím proudem, typicky 0.1C.
Pro ukončení nabíjecího procesu se nejčastěji používá metoda Delta-Peak. Metoda Delta-Peak pracuje tak, že nabíječ neustále monitoruje napětí akumulátoru a pokud dojde k poklesu napětí na akumulátoru, nabíjení je ukončeno. Protože metoda Delta-Peak nefunguje spolehlivě zejména u nenaformátovaných akumulátoru, je z tohoto důvodu důležité akumulátor během nabíjení nenechávat bez dozoru. Pokud je akumulátor během nabíjení teplý - je již nabit.
Některé nabíječe (často u ručního nářadí - aku-šroubováky) používají pro detekci konce nabíjení senzor teploty, který je nainstalován v bateriové sadě.
Poznámka: Hluboce podvybité akumulátory některé nabíječe nedetekují. Podvybíjením akumulátoru rovněž dochází k jeho poškozování.
Pohon méně výkonných RC modelů, vysílačů, přijímačů.
NiMH akumulátory jsou spolu s LiPo akumulátory nejrozšířenějším zdrojem energie pro RC modely. Dnešní verze NiMH akumulátorů vynikají malým samovybíjením a zároveň poskytují výborný poměr cena/výkon.
Oproti NiCd akumulátoru není potřeba NiMH akumulátor před nabíjením vybíjet. Stejně jakou u NiCD akumulátorů je potřeba nový nebo dlouho nepoužívaný akumulátor naformátovat. Pro ukončení nabíjení se používá metoda Delta-Peak, viz popis u NiCd akumulátorů.
Pro snížení vnitřního odporu akumulátoru je optimální akumulátor nabíjet maximálně 2 hodiny před jeho použitím.
Pohon nenáročných RC modelů, RC vysílače, drobná elektronika.
Chcete-li dosáhnout maximálního výkonu modelu poháněného elektrickým pohonem, není nic lepšího než Li-Po akumulátory. LiPo akumulátory poskytují vysoké vybíjecí proud a vysokou kapacitu. Striktně vyžadují dodržování správného postup nabíjení, vybíjení a skladování!
LiPo akumulátory se musí dlouhodobě (více něž týden) skladovat nabité na 50% kapacity. Správný nabíječ by měl podporovat nabití na skladovací napětí. Při dlouhodobé skladování v nabitém nebo vybitém stavu dochází degradaci článků. Nikdy nesmí dojít k pod vybití článku pod 3 V, jinak dojde k trvalému poškození článku.
U více článkových akumulátorů je vyveden tzv. servisní konektor, na kterém si nabíječ změří napětí jednotlivých článků. Pokud je napětí článků rozdílné, nabíječ je prostřednictvím balancéru napětí článku vyrovná. Některé akumulátory (např. Spektrum Smart) mají balencér přímo integrovaný v akumulátoru.
Vždy používejte vhodnou nabíječku zajišťující konec nabíjení a možnost nastavení parametrů nabíjení. Akumulátory skladujte v bezpečnostních obalech.
Bezpečný a nejjednodušší způsob nabíjení nabízí společnost Traxxas se svojí technologií Traxxas ID nebo Spekrum s technologií Smart.
Pohon RC modelů. Zařízení (regulátor) musí mít program zamezující pod vybití LiPo akumulátorů!
LiHV akumulátory jsou velmi podobné předchozímu typu LiPo. Tyto akumulátory lze nabíjet na vyšší napětí - 4.35 V. Oproti LiPo akumulátorům lze do LiHV akumulátorů dostat o přibližně 15-20% více energie.
Nabíjení je obdobné jako u LiPo akumulátorů.
Akumulátor Li-ion byl první lithiový akumulátor. Má vysokou hustotu energie vzhledem k objemu.
Nabíjení je obdobné jako u LiPo akumulátorů.
LiIon akumulátory jsou vhodné pro menší odběry do 10C, nedokáží tedy tak jako Li-Pol dávat proud 20C apod. nejčastěji jsou používany v RC vysílačích, přijímačích, pro pohon některých méně náročných RC modelů, spotřební elektronika.
LiFe akumulátory vynikají především svou dlouhou životností a vysokým počtem nabíjecích cyklů. Oproti LiPo akumulátorům mají LiFe akumulátory široký rozsah provozních teplot a vysokou chemickou stálost. Z toho důvodu jsou vhodné především pro napájení přijímačů a serv, dále pro napájení elektronického zapalování nebo do RC vysílačů. V poslední době se používají v elekro-kolech a obdobných produktech právě z důvodu schopnosti pracovat při nižších teplotách.
Nabíjení je obdobné jako u LiPo akumulátorů.
Pohon modelů, RC vysílače, RC přijímače, spotřební elektronika.
Poznámka: Více článkové akumulátory jsou vybaveny balančním konektorem pro vyrovnání napětí článků.
Olověný akumulátor je sekundární galvanický článek s elektrodami z olova, elektrolytem je zředěná kyselina sírová. Hlavní výhodou olověných akumulátorů je nízká cena, schopnost dodávat vysoké rázové proudy a nadstandardní životnost.
Menší akumulátory se vyrábí v bezúdržbovém gelovém provedení - kyselinou sírovou je napušťěna skelná tkanina. Tyto akumulátory mohou být v libovolné poloze.
Vzhledem k vysoké měrné hmotnosti olova jsou v modelářské praxi tyto akumulátory vhodné například do lodí nebo startboxů modelů letadel. Běžně se olověné akumulátory používají v záložních zdrojích (UPS) a dopravních prostředcích všeho druhu.
Typ akumulátoru | NiCd | NiMH | LiPo | LiHV | LiIon | LiFe | Olověný |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Jmenovité napětí | 1.20 V | 1.20 V | 3.70 V | 3.85 V | 3.80 V | 3.30 V | 2.20 V |
Maximální napětí | 1.35 V | 1.35 V | 4.20 V | 4.35 V | 4.10 V | 3.60 V | 2.35 V |
Minimální napětí | 0.85 V | 0.85 V | 3.00 V | 3.00 V | 3.00 V | 2.80 V | 1.80 V |
Energetická hustota | 50 Wh/kg | 85 Wh/kg | 140 Wh/kg | 165 Wh/kg | 120 Wh/kg | 100 Wh/kg | 40 Wh/kg |
Počet cyklů | 1000 | 1000 | 500 | 500 | 1200 | 2000 | 800 |
Nabíjecí proud | 2C | 2C | 1 až 3C | 1 až 3C | 0.5C | 1C | 0.5C |
Dlouhodobé skladování | Vybité na 0.85 až 0.90 V | 50% kapacity | 50% kapacity | 50% kapacity | 50% kapacity | 50% kapacity | Plně nabité |
Paměťový efekt | Ano | Ne | Ne | Ne | Ne | Ne | Ano |
Objednací číslo | Název položky |
---|---|
EFL2775 | E-flite RV-9 450 ARF |
Článek byl vytvořen 28.11.2018. Poslední úprava proběhla 28.11.2018.
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.