Home page » Blog » Přehled typů brzd pro jízdní kola
Přehled typů brzd pro jízdní kola
V článku poskytujeme přehled a popis jednotlivých typů brzd pro jízdní kola. S těmito typy brzd se rovněž můžete setkat na jízdních kolech a koloběžkách z našeho sortimentu.
Brzdy jízdního kola snižují rychlost třením, pomocí přeměny kinetické energie na teplo. Pro jízdní kola rozlišujeme tři základný typy brzd:
Brzdný systém se skládá ze tří součástí – mechanismu pro jezdce (brzdové páky na řídítkách, nebo pedály), přenosu signálu (bowden, hydraulická hadice, tyč, nebo řetěz) a samotný brzdný mechanismus (třmen, buben).
Pomineme historické typy brzd jako je lžícová brzda (spoon brake / plunger brake) nebo tzv. kachní brzda (duck brake), které se již na moderních typech kol kvůli nízké účinnosti nepoužívají.
Ráfkové brzdy (čelisťové)
Brzdná síla je přenášena přímo na ráfek pomocí brzdových špalíků. Materiál brzdových špalíků může být různý – kůže, guma, korek. Ráfkové brzdy se nejčastěji ovládají páčkou na řídítkách.
Ráfkové brzdy jsou oblíbené díky jednoduchému mechanismu, lehké konstrukci a nižší ceně. Snadno se udržují a poskytují vysoký brzdný výkon. Ráfek se nachází blízko povrchu a proto se lehce znečistí od vody a bláta což, nepříznivě snižuje účinnost brzd. Díky svým výhodám se brzdy používají u jízdních kol nižší a střední třídy a také u dětských kol, kde jsou nevýhody zmírněny méně náročným používáním.
Při běžných podmínkách je opotřebení brzdových špalíků nízké a brzdy dlouho vydrží. Brzdy nejsou vhodné pro profesionální použití s dlouhým intenzivním bržděním.
Typy ráfkových brzd
Obrázek
Typ
Popis
Tyčové brzdy (rod brake)
K přenosu signálu je použita řada tyčí a čepů, které přenášejí sílu z brzdového třmene na konkávní (vydutý) ráfek. Jedná se o složitý, ale spolehlivý mechanismus. Téměř se u moderních kol nepoužívá.
Třmenové brzdy (silniční)(Caliper brakes)
Brzda je ovládána bowdenem a díky uchycení k rámu v jednom bodě se špalíky automaticky vystřeďují.
Brzda je tvořena dvěma rameny, které se přitahují k sobě na jednom čepu. Je vhodná pro úzké silniční pneumatiky, kvůli použití kratších ramen. Nižší brzdný výkon stačí pro méně náročné použití a dětská kola. Používání je jednoduché a spolehlivé.
Vyšší brzdná účinnost vhodná pro závodní silniční kola. Dvou-čepové brzdy jsou těžší, ale mají lepší centrování špalíků. Stejně jako silniční jedno-čepové brzdy, nedokážou přesně následovat nerovný ráfek.
Brzda obsahuje symetrická ramena pro efektivní vystředění. Napětí lanka je rovnoměrně rozděleno pro ramena. Brzdnou silou i cenou tento typ brzdy vyplňuje mezeru mezi předchozími dvěma typy.
U‑Brzdy (990-style)
Podobný design jako třmenová brzda středová, ale U-brzda využívá upevnění pomocí dvou čepů na rámu. Je hojně používaná na horských kolech a oblíbená pro freestyle BMX, díky minimálnímu bočnímu přesahu přes rám.
Cantilever brzdy – tzv. konzolové Další typy brzd založené na tomto systému: tradiční Cantilever, V-Brzdy, Mini V-brzdy a váčkové brzdy.
Ramena brzd jsou upevněna na dvou otočných čepech, každý na jedné straně vidlice, či rámu. Ramena jsou rovnoměrně přitahována pomocí lanka. Vhodné pro horská kola s širokou pneumatikou, kvůli větší možné mezeře.
Tradiční Cantilever brzdy
Konzolová konstrukce se středovým tahem lanka. Ramena pod úhlem zhruba 45 stupňů vyčnívající na obě strany. Brzdy se obtížně přizpůsobují jízdním kolům s odpružením, proto se většinou používají u pevného rámu a vidlice.
V‑Brzdy (Linear‑pull brakes nebo direct‑pull brakes)
Brzdy s bočním tahem lanka působící na delší ramena umístěná na dvou čepech po stranách ráfku na rámu. Mezi lankem a rameny není žádný mechanismus, proto se označují jako brzdy s přímým, či lineárním tahem. V-brakes je ochrannou známkou společnosti Shimano. Jednoduchý, spolehlivý a účinný mechanismus vhodný i pro odpružená kola. Většinou použité delší špalíky zvyšují účinnost a životnost. Z důvodu vyšší mechanické přesnosti V-brzd jsou vyžadovány brzdové páčky s delší dráhou lanka než páčky určené pro starší typy brzd.
V‑Brzdy - Mini
V-Brzdy Mini jsou klasické V-brzdy s kratšími rameny, menší požadovanou délkou lanka a malou vůli mezi pneumatikou. Jsou obtížnější na nastavení a vhodné pro menší pneumatiky.
Vačkové brzdy (Roller cam brakes)
Vačková brzda je konzolový typ se středovým tahem s jednou posuvnou vačkou. Když vačka tlačí na válečky, ramena působí proti sobě. Výhodou brzdy je přesné citlivé ovládání s lineárním působením a pozitivní mechanickou výhodou, která poskytuje vysokou účinnost. Nevýhodou je náročnější seřízení a údržba. Brzdy se stále využívají na některých BMX a lehokolech.
Delta brzdy
Brzdy pro silniční kola se středovým lankem a vnitřním mechanismem pro přitlačení brzdových špalíků.
Hydraulické ráfkové brzdy
Málo rozšířený typ klasické ráfkové brzdy v kombinaci s hydraulickým pístem. Tento typ brzd prakticky vytlačily brzdy kotoučové.
Kotoučové brzdy
Brzdy se skládají z menšího kovového kotouče (disku) připojeného k samotnému kolu u náboje. Třmen je připevněn k rámu jízdního kola nebo vidlici a brzdové destičky jsou přitlačovány ke kotouči. Brzdy bývají ovládány mechanicky pomocí bowdenu, nebo hydraulicky.
Kotoučové brzdy oproti ráfkovým lepé fungují za všech podmínek včetně vody, bláta, sněhu atd. Což je dáno zejména tím, že brzdná plocha je dále od povrchu a případných nečistot. Můžou být použity materiály s lepší odvodem tepla a vyšší odolností. V kotouči jsou otvory pro odvod nečistot. Vyosení ráfku nemám vliv na účinnost. Mezi výhody dále patří snadnější údržba, možnost použití různých pneumatik a možnost použití na kole odpruženém i s pevným rámem. Pro svou vysokou účinnost jsou vhodné pro náročné použití.
Mezi nevýhody lze zařadit vychýlení kola z důvodu umístění kotouče na jednu stranu, působení brzdné síly přes náboj na kolo. Dále vyžaduje větší nároky na konstrukci kola (výpletu), vidlici a patku, která by se mohla vytrhnout. Brzdy musí být dobře dimenzované pro svůj účel, aby nedocházelo k vysokému zahřívání na relativně menší ploše a vadnutí brzd vlivem přehřátí hydraulické kapaliny.
Hydraulické vs. mechanické
Mezi výhody lankem ovládaných kotoučových brzd patří nižší cena, lehčí údržba, menší hmotnost. Hydraulické kotoučové brzdy nabízejí vysoký brzdný výkon a citlivost.
Jednočinné vs. dvojčinné ovládání
Kotoučové brzdy můžou mít brzdové destičky z jedné nebo obou stran třmene. Jednočinné brzdy využívají píst s brzdovou destičkou z jedné strany a samotný kotouč je buď plovoucí nebo se ohýbá, což je teoretický horší systém, ale v reálném použití si zachovává dobré vlastnosti. Dvojčinné ovládání obsahuje dva písty z brzdovými destičkami po stranách nebo jeden píst a třmen je uložen volně v příčné ose (tzv. plovoucí třmen). U profesionálních brzd může být více brzdových pístků.
Bubnové brzdy (Drum brakes)
Jejich princip je stejný jako u automobilů. Dvě destičky jsou přitlačeny směrem ven k vnitřní straně bubnu. Můžou být řízeny hydraulicky, ale běžně spíš mechanicky bowdenem. Bubnové brzdy nebo také Roll Brakes poskytují konstantní výkon za všech podmínek, bez možnosti znečištění (mechanismus je uzavřen). Brzy vyžadují speciální torzní konstrukci rámu, ale jsou prakticky bezúdržbové. Používají se převážně na užitkových, nákladní nebo tandemových kolech.
Protiběžné brzdy – torpédo (Coaster brakes)
Jedná se o druh bubnové brzdy v zadním náboji kola s integrovanou volnoběžkou. Brzda je ovládána přes šlapátka, respektive řetež. Šlápnutím proti směru se aktive brzda. Síla brzdy je úměrná vyvinuté síle protiběžného šlapání. Jednoduchý a bezúdržbový uzavřený mechanismus vhodný díky intuitivnímu ovládání pro dětská a užitková kola. Brzdu torpédo je možné použít pouze pro zadní kolo, proto bývá v kombinaci s jiným typem přední brzdy. Brzda je vhodná pro méně náročné použití.
Další typy brzd
Spíše okrajově lze připomenout ještě typ tažné brzdy a pásové.
Tažná brzda (Drag Brake) se využívá spíše ke konstantnímu brzdění při sjezdu než k úplnému účinnému zastavení.
Pásová brzda (Band Brake) obsahuje pásek, který z vnější strany obepíná bubínek.
Článek byl vytvořen 26.1.2023. Poslední úprava proběhla 26.1.2023.
Více než 80 000 položek skladem
Expedice ihned při objednávce do 14:00
Osobní odběr na prodejně zdarma
Oficiální distributor
Poradenství a servis
Na vašem soukromí nám záleží
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.