Každá náprava TRX má pastorek (hrušku) s 11 zuby a oběhové kolo s 34 zuby, tedy převodový poměr 3,09 : 1. To znamená, že na jednu otáčku pastorku se oběhové kolo otočí 3,09-krát.
Přední a zadní náprava všech modelů Traxxas TRX má stejný vnitřní převodový poměr mezi nápravami a kola se točí stejnou rychlostí. To je samozřejmě ideální pro univerzální použití. Ale v situacích, kdy potřebujte vyjet velmi prudký svah, či překážku, je vhodnější, aby se přední náprava točila mírně vyšší rychlostí (Overdrive).
Pro získání funkce Overdrive můžeme instalovat buď, číselně nižší převodový poměr na přední nápravu, nebo číselně vyšší převodový poměr na zadní nápravu. K dispozici jsou kola s různým počtem zubů, které jsou navíc vyrobené z oceli pro extra pevnost.
V závislosti na tom, jak zpřevodujete jednotlivé nápravy můžete dosáhnout zrychlení přední nápravy o 11%, 13%, nebo až 27%. Pokud zvolíte 13%, bude to znamenat, že zadní pneumatiky se budou například otáčet rychlostí 100 ot/min. a přední 113 ot/min.
Představte si, že vyjíždíte příkrý svah a model je nakloněný. To přenáší hmotnost na zadní kola a zvyšuje jejich trakci vzhledem k předním. A samozřejmě, čím strměji je model nakloněn, tím blíže je k bodu překlopení. Přidáním plynu se přenese ještě větší hmotnost na zadní pneumatiky, čímž se ještě zvýší jejich trakce a zůstane jen velmi malá přilnavost pro přední. Vyšší rychlost přední nápravy pomáhá vytáhnout model do svahu a přes překážky, místo aby jej tlačila jen zadní náprava.
Overdrive má rovněž vliv na řízení. Model s overdrive lze přirovnat k autu s předním náhonem, oproti pouze náhonu zadnímu. Řízení vozidla s předním náhonem je na kluzkém povrchu mnohem jednodušší, neboť přední kola táhnou směrem do požadovaného směru, namísto aby tlačila, jako je tomu u zadního náhonu.
Overdrive není vhodný pro univerzální použití, neboť zadní náprava neustále brzdí model jako by měl zataženou ruční brzdu. Zvýšená je také zátěž na pohon, zkracuje se životnost komponentů a je nutné hlídat teplotu motoru apod. Overdrive tedy lze doporučit pouze pro pomalou jízdu v terénu s měkkým podkladem a pro náročné přejíždění překážek. Pro jízdu ve vyšších rychlostech a na tvrdých površích je nevhodný.
K dispozici jsou tři varianty rychlosti přední nápravy (Overdrive). Pokud jste spíše univerzální jezdec a občas používáte i druhý rychlostní stupeň (zejména pak 3S LiPo akumulátor), můžete vyzkoušet Overdrive s 11%. Pro speciální jízdy můžete vyzkoušet 13% nebo dokonce 27% Overdrive, kde již je rychlejší chod přední nápravy v terénu velmi znatelný.
Závěrem nutno dodat, že upgrade doporučujeme pouze zkušeným uživatelům.
Článek byl vytvořen 25.5.2022. Poslední úprava proběhla 25.5.2022.
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.