Každá náprava TRX má pastorek (hrušku) s 11 zuby a oběhové kolo s 34 zuby, tedy převodový poměr 3,09 : 1. To znamená, že na jednu otáčku pastorku se oběhové kolo otočí 3,09-krát.
Přední a zadní náprava všech modelů Traxxas TRX má stejný vnitřní převodový poměr mezi nápravami a kola se točí stejnou rychlostí. To je samozřejmě ideální pro univerzální použití. Ale v situacích, kdy potřebujte vyjet velmi prudký svah, či překážku, je vhodnější, aby se přední náprava točila mírně vyšší rychlostí (Overdrive).
Každá náprava TRX má pastorek (hrušku) s 11 zuby a oběhové kolo s 34 zuby, tedy převodový poměr 3,09 : 1. To znamená, že na jednu otáčku pastorku se oběhové kolo otočí 3,09-krát.
Pro získání funkce Overdrive můžeme instalovat buď, číselně nižší převodový poměr na přední nápravu, nebo číselně vyšší převodový poměr na zadní nápravu. K dispozici jsou kola s různým počtem zubů, které jsou navíc vyrobené z oceli pro extra pevnost.
V závislosti na tom, jak zpřevodujete jednotlivé nápravy můžete dosáhnout zrychlení přední nápravy o 11%, 13%, nebo až 27%. Pokud zvolíte 13%, bude to znamenat, že zadní pneumatiky se budou například otáčet rychlostí 100 ot/min. a přední 113 ot/min.
Představte si, že vyjíždíte příkrý svah a model je nakloněný. To přenáší hmotnost na zadní kola a zvyšuje jejich trakci vzhledem k předním. A samozřejmě, čím strměji je model nakloněn, tím blíže je k bodu překlopení. Přidáním plynu se přenese ještě větší hmotnost na zadní pneumatiky, čímž se ještě zvýší jejich trakce a zůstane jen velmi malá přilnavost pro přední. Vyšší rychlost přední nápravy pomáhá vytáhnout model do svahu a přes překážky, místo aby jej tlačila jen zadní náprava.
Overdrive má rovněž vliv na řízení. Model s overdrive lze přirovnat k autu s předním náhonem, oproti pouze náhonu zadnímu. Řízení vozidla s předním náhonem je na kluzkém povrchu mnohem jednodušší, neboť přední kola táhnou směrem do požadovaného směru, namísto aby tlačila, jako je tomu u zadního náhonu.
Overdrive není vhodný pro univerzální použití, neboť zadní náprava neustále brzdí model jako by měl zataženou ruční brzdu. Zvýšená je také zátěž na pohon, zkracuje se životnost komponentů a je nutné hlídat teplotu motoru apod. Overdrive tedy lze doporučit pouze pro pomalou jízdu v terénu s měkkým podkladem a pro náročné přejíždění překážek. Pro jízdu ve vyšších rychlostech a na tvrdých površích je nevhodný.
K dispozici jsou tři varianty rychlosti přední nápravy (Overdrive). Pokud jste spíše univerzální jezdec a občas používáte i druhý rychlostní stupeň (zejména pak 3S LiPo akumulátor), můžete vyzkoušet Overdrive s 11%. Pro speciální jízdy můžete vyzkoušet 13% nebo dokonce 27% Overdrive, kde již je rychlejší chod přední nápravy v terénu velmi znatelný.
Závěrem nutno dodat, že upgrade doporučujeme pouze zkušeným uživatelům.
Článek byl vytvořen 25.5.2022. Poslední úprava proběhla 25.5.2022.
Používáme soubory cookies k zajištění funkčnosti webu a s Vaším souhlasem i mj. k personalizaci obsahu našich webových stránek. Kliknutím na tlačítko „Rozumím“ souhlasíte s využívaním cookies a předáním údajů o chování na webu pro zobrazení cílené reklamy na sociálních sítích a reklamních sítích na dalších webech.